fbpx

Mikrobiom bél-agy tengely – mit (t)egyek, hogy jól legyek?

Gondolt már arra, hogy nem csak a gyerekeit, kutyáját, hanem a bélbaktériumait is nevelheti? Valószínűleg még nem, pedig lassan ideje lenne elgondolkodni rajta. Bélflóránk baktériumai ugyanis befolyásolják az ember viselkedését, többek között a stressz, depresszió, és a szorongás melegágyai lehetnek, ha mi “rosszul tartjuk” őket. Az elmúlt 10 év intenzív kutatásai bizonyították, hogy a mikrobiom és összetétele az egészség szempontjából fontosabb mint az emésztett táplálék. Az immunrendszerünk 70%-a a belek körül található, és a lokális baktériumok alakítják, moderálják, és kontrollálják a saját belső mechanizmusuk szerint.

„Minden betegség a belekben kezdődik.” Hippokratész

Ha a mikrobiomot “rosszul etetjük”, elszaporodnak a kóros baktériumok és a gombák, és sokkal fogékonyabbak leszünk krónikus betegségek iránt.

Hogyan változtathatom egészségesebbé az életemet a mikrobiom természetes megváltoztatása révén?

A városi élet leegyszerűsítette a bélflóránk összetételét, míg a vidéki élet változatosabbat biztosít, és ez az egészségesebb, tehát törekednünk kell a flóra változatossá tételére. “Élj piszkosan, egyél tisztán!” – hangsúlyozza Chutkan (2015).
  • távolítsd el magadtól a gyógyszereket, és azokat az élelmiszereket, amelyek tönkre teszik a bélflórát,
  • állítsd helyre az eredeti baktériumflórát, amelyet elvesztettél, egy erős probiotikus kúrával, és
  • őrizd beleid egészséges flóráját azzal, hogy megfelelő táplálékkal és segítő anyagokkal látod el azokat,
  • kerüld a stresszt, tanulj és gyakorolj rendszeresen stresszcsökkentő technikákat.
A humán betegségek többségének gyulladásos háttere van. Ez a gyulladás az esetek döntő többségében a belekben zajlik. A belekben a gyulladás a baktériumflóra összetételének megváltozása miatt jöhet létre, amin a bevitt táplálékkal változtathatunk. Chutkan javaslata: hagyjunk fel az értéktelen táplálékokkal, fogyasszunk minél több nyers zöldséget és probiotikumokat, alkalmazzunk stresszcsökkentő technikákat.  Hangsúlyozza, hogy a diéta nem mindenkinél működik egyformán, mint ahogyan a gyógyszeres kezelések sem. Az ajánlott speciális diétáknak se szeri, se száma. Legtöbben a név nélküli, saját tapasztalat alapján kialakított egyedi táplálkozáshoz ragaszkodnak, mert ők érzik, hogy mi a jó nekik, vagy valamelyik ismert leírt diéta ( paleo, autoimmun paleo, flexetarian, pegan veleo…) egyéni módosításait alkalmazzák. Ma már ismerünk speciális diétákat, amelyekkel célzottan befolyásolhatjuk idegrendszeri hírvivőinket, és akár szorongásunkat és depressziónkat is csökkenthetjük. ezek nem csupán a bennük rejlő hatóanyag-alapanyagok révén hatnak, hanem a megváltoztatott mikrobiomon keresztül is. Ha lehet, kerüljük a glutén tartalmú gabonaféléket, burgonyát, genetikailag módosított táplálékot és cukrot, és ha lehet, minél kevesebb tejet fogyasszunk.  Ha érdekel az egészség és a mikrobiom, tudj meg többet róla Dr. Guseo Andrástól az Integratív Medicinán!

ZOONO - A fertőtlenítés új technológiája

kép: https://www.whatisbiotechnology.org/

További bejegyzések

Táplálékkiegészítők

Rostok, de minek?

Szerencsére sok növényalapú étel (mint az alma, zab, spárga és banán) kiváló prebiotikum-források, de egy speciális prebiotikum – az akácia rost – mindegyik felett álló,

Tovább »
Megoldások

Elég tápanyagot kap az agya?

A folsav, a B12-, C-, E-, és D-vitaminok elengedhetetlenek a mentális egészséghez   Elengedhetetlen, hogy agyunkat megfelelő tápanyagokkal lássuk el. A Folsav, a B12-, C-,

Tovább »

További előadások

Dr. Darnói Tibor – Krónikus betegségek

“A holisztikus megközelítésben a krónikus betegségek testi-lelki-szellemi rendszerben kerülnek értelmezésre és ezeken keresztül bontakoznak ki a gyógyulás feltételei is. Másként kell közelítenünk a betegségünkhöz, önmagunkhoz,

Tovább »

Sikeres feliratkozás!

Köszönjük!