A játék pszichológiája egy külön tudomány
Nagyon szerteágazó következtetések lehet levonni, ennek ellenére nem csak a játékterapeuták, hanem tapasztalt szülők, pedagógusok is látják a gyermekekben zajló folyamatokat a játék során, ha jól megfigyelik őket. A játék a gyermekek számára a legfőbb ismeret és tapasztalatszerzési lehetőség, ezáltal tanulnak a világról, próbálják ki mit tudnak, és gyakorolják a szociális viselkedési formákat. Nagyban hozzájárul az én-képük kialakulásához, hiszen a társaik visszajelzései alapján határozzák meg magukat. Mindezeken felül rendkívüli hatással van érzelmeikre, játékkal képesek feszültségüket oldani, és feldolgozni a velük történteket. A játékuk lehet fantázia szüleménye, de legalább annyiszor jelennek meg az őket foglalkoztató dolgok is a móka közben. A mi dolgunk, hogy észrevegyük ezeket, és komolyan vegyük játékukat, hiszen azt tükrözi, ami a lelkükben zajlik. A gyermekekkel foglalkozó pszichológusok is abból vonnak le következtetéseket, hogy a gyermekek mit és hogyan játszanak. Kicsi korban még nem is képesek elmondani mi foglalkoztatja őket, viszont a játékukban kivetülnek a bennük zajló események. Abban próbálják feldolgozni az őket ért élményeket, legyen az pozitív vagy a negatív élmény. Ettől függően a játék betölthet akár örömszerző, akár feszültségoldó szerepet is. Abból, ahogy a gyerekek játszanak, megérthetjük, hogy látják a világot, milyen problémák nyugtalanítják. Érdemes megfigyelnünk, mit szeretnek játszani, mit játszanak gyakran, mennyi ideig játsszák az adott játékot. Hiszen ezekből következtethetünk a fent felsoroltakra.Az is érdekes információt ad, hogy milyen szerepet vállalnak a játékban
Vezetők, vagy inkább követők? Kivel szeretnek játszani, esetleg egyedül játszanak? A játék mint terápiás eszköz attól működik, hogy itt mindent lehet. A gyermekek a számukra rossz dolgokat valamilyen módon átalakítják, számukra elfogadhatóvá teszik, esetleg megteszik azt, amit a valóságban nem mertek megtenni. Általában addig ismétlik ezeket a játékokat, amíg a problémáik feloldódnak, a feszültség pedig csökken. Szülőként ha észre is veszünk valami aggasztó dolgot, soha ne firtassuk, ne kérdezzünk rá, ne hívjuk fel rá gyermekünk figyelmét. A játékterapeuták sem kérdezik meg soha a gyerekektől, hogy miért ezt vagy azt játszották, nem próbálnak rákérdezni, soha nem próbálják rávezetni a gyermekeket ezekre az összefüggésekre. Ha észrevesszük mi zajlik bennük, fontos, hogy próbáljuk őket a legnagyobb szeretettel körülvenni, támogatni. A feszültség pedig oldódik a játéktól, még akkor is, ha a gyerekek ezt nem is tudják tudatosan, csak érzik.A játékterápia
- Olyan játékteret alakít ki a gyerekek számára, amelyben saját fantáziájuk segítségével, szimbolikusan dolgozzák fel traumatikus élményeiket, ezáltal pedig oldódik saját problémájuk.
- Olyan élmények megélését teszi lehetővé, mely megváltoztatja a gyermekek én-képét, növeli önbecsülésüket.
- Olyan körülményeket biztosít, melyek lehetővé teszik, hogy a gyermekek a játékon keresztül beindítsák az öngyógyító folyamatokat.
- magatartászavarral küzdő gyermekeknek,
- agresszió esetén,
- figyelemzavarral küzdőknek,
- zárkózott, visszahúzódó gyereknek,
- pszichoszomatikus tüneteket produkáló gyerekeknek (akik betegségének nem szervi oka van, hanem lelki)
Több ezer hallgatónk döntött már, úgy hogy elfogadja a segítséget, a tudást. Több, mint 2000 értékelés érkezett a kurzusokra. Csatlakozz az Integratív Medicina Egészségklubhoz!
Elfogadsz egy kihívást?
A LÉLEK ÚTJÁN A TESTBEN A LÉLEKBEN ÉS A SZELLEMBEN – Képes vagy egy hetet a saját tudatosságod fejlődére szánni?
Tegyél egy próbát, ha IGEN a válasz!
2023 Március 10-13 között szeretettel várunk!