fbpx

Fókuszban a fejlődés – 5 tanács a gyermekek egészségéért

1. Prevenció fontossága 

A legjobb megoldás a megelőzés, azért hogy később ne kelljen terápiát alkalmazni.


Amennyi időt csak tudunk, töltsünk kinn a szabadban, változatos környezetben, hogy a gyermekek a lehető legtöbb ingerrel találkozzanak.



Érdemes váltogatni a környékbeli játszótereket, hiszen egy-egy játszótéren nincs sok különböző mozgásformára lehetőség. Amit a gyermekek már megismertek, és könnyen teljesítenek, már nem okoz számukra fejlődést, sőt akár unalmas is lehet számukra.


Természetesen ha lehet, ne csak játszóterekben gondolkodjunk.


Emlékezzünk vissza gyermekkorunk nyaraira, és rájövünk, hogy a játszóterek azokat az ingereket próbálják pótolni, amikre régen természetes körülmények között lehetőségünk volt. (Csúszda helyettesít egy dombot, melyen lecsúsztunk, mászóka a fára mászást pótolja és még sorolhatnánk.)


Meglepődve tapasztalom az óvodás csoportomba járó gyermekeknél, hogy olyan mozgásokat produkálnak spontán a szabadban, amit azoknál a gyermekeknél, akiknek nem volt rá lehetősége, terápiaként mesterséges körülmények között kell reprodukálni.

2. Vesztibuláris ingerek

Olyan helyzetek adása a gyermeknek, amellyel a fülben lévő egyensúly-érzékszerevet stimuláljuk, vagyis minden olyan helyzet, mely a gyermeket az egyensúlyi helyzetéből – előre-hátra, fel-le, körbe-körbe -kihozza.

  • Hintázás előre-hátra
  • Ugrálás fel-le trambulinon (lehet ágyon is)
  • Bukenc (a szülők ágya tökéletes)
  • Hintában körbe-körbe pörgés
  • Gurulás (görgetjük a gyereket, mintha palacsinta lenne) Legjobb szabadban, dombon lefelé.

Nagyon fontos, hogy epilepsziás gyermeknél ezeket szakértő felügyelete nélkül otthon saját magunk ne alkalmazzuk!

3. Taktilis ingerek

A bőr érintésével idézzük elő.


Már kis csecsemő kortól kezdve nagyon fontos, hogy a gyermekeket sokat simogassuk. Ezzel segítjük érzelmi biztonságukat, a szülőhöz való kötődést, és idővel ez segíti őket, hogy megérezzék saját testhatáraikat, testsémájukat.


Azok a gyermekek, akiket sokat simogatnak, sokkal kiegyensúlyozottabbak, és segíti az idegrendszer érését is, hiszen a bőrön rengeteg idegvégződés van.


Jó hatású a bőrrel való érintkezésre a víz (vízhez szoktatás), mezítláb járás nyáron különböző felületeken.

4. A szervezet O2 ellátása

A gyermekek fejlődésének alapfeltétele a szervezet ellátása O2-vel, melynek egyik forrása a friss levegőn tartózkodás.
Mint szülők, Önök is látják, hogy a kisgyermekek testalkata még arányaiban eltér a felnőttétől. (Kicsi test, nagy fej.)


Ahhoz, hogy az agy elegendő oxigénhez jusson, rendkívül fontos a napi több óra szabadban tartózkodás. Vekerdy Tamás szerint nyáron 6-8 órát, télen pedig 4 órát kellene szabadban eltöltenie a gyermekeknek.


Nincs rossz idő, csak rossz ruházat.


Ha az időjárás viszontagságainak megfelelően öltözünk, akkor nem árthat meg egy kis szél, eső. Erre már vannak jó pedagógiai példák, ahol minden nap kiviszik a gyerkőcöket a szabadba.


A másik fontos dolog a szervezetünk oxigénellátásában a folyadék bevitel. Természetesen a tiszta víz a lehető legjobb erre a célra.

5. Táplálkozás

A táplálkozási szokások átgondolása rendkívül fontos az egészséges fejlődés szempontjából.


A vitaminok felszívódása annak arányában történik, amelyik a legkisebb mennyiségben van jelen a szervezetben, tehát mindenképpen a változatos, nem egyhangú táplálkozás biztosítása ajánlott.


Túlmozgásos gyermekeknél a csokoládé, kakaó, banán, fehér cukor, kerülése javasolt, mert ezek serkentik az amúgy is mozgékony gyermeket.


A fent felsorolt ötletek mind anyagi ráfordítás nélkül megoldható dolgok, csak egy kis tudatos gondolkodást és kis odafigyelést igényelnek.


ZOONO - A fertőtlenítés új technológiája

szerző: Farkas Eszter – TSMT  terapeuta

kép forrása: https://stjohnskids.com/

 

További bejegyzések

További előadások

Szántai Zsolt – Anyagcseretípusok

Létezik univerzális megoldás diéták terén? Mindennyian találkoztunk már tökéletesnek kikiáltott sablondiétákkal, amik valakinél működtek, valakinél nem. Mi áll ennek a hátterében? Szántai Zsolt egészségmentor, a

Tovább »

Sikeres feliratkozás!

Köszönjük!