fbpx

Napozás: Így napozz az életkorod szerint

A legtöbben gyerekként, tiniként, sőt, még húszas vagy harmincas éveinkben is vígan strandolunk a legerősebb napsütésben, hiszen a barna bőr szép, bronzos, sőt, még karcsúsít is. Fiatal nőként meggyőződésünk, hogy egy-egy nyaralásból visszatérve ismerőseink barnaságunk mértékén ítélik meg szabadságunk minőségét, ezért minél barnábban szeretnénk visszatérni a kollégák közé. Később egyre kevesebbet aszalódunk a napon, hiszen már fenyegetnek a ráncok. Ám nem biztos, hogy időben kaptunk észbe, hiszen a bőr nem felejt..

Gyerekek és a napozás

Gyermekkorban nem értjük, anya és apa miért húzódik a fa alá, és miért kennek ránk ujjnyi vastagon fényvédő krémet. Nagyon helyesen teszik, hiszen a gyermek- vagy akár kamaszkorban bekövetkező leégések, nap okozta bőrpírok megduplázhatják a felnőttkori melanóma kockázatát.

Már a kicsi gyermekeknél ügyelni kell a fényvédelemre, hiszen a bőrdaganatos betegek száma egyre növekszik. A melanómás megbetegedések is egyre jelentősebbek, s bizony ezek nagy részét a fiatalkorban elszenvedett súlyos leégésekre lehet visszavezetni.

Egy kisgyerek bőre nagyon vékony és érzékeny. Nyáron, játék közben is kenjük be őket legalább 30-as fényvédő faktoros krémmel. Az 50-60 faktoros készítmények még jobbak, hiszen ezek a sugarak magasabb százalékát képesek kiszűrni.

Fiatalkori barnulás

Húszas-harmincas éveikben a nők többsége fittyet hány a napvédelemre, s élvezi a napfényt, a vízpartot, gondtalanul barnul akár a legnagyobb melegben is. Közben pedig, nem érti, mire ez a nagy hűhó a fényvédelem körül.

Sajnos, éppen ez az a kor, amikor a nők nagy többsége elkezd szoláriumba járni, márpedig a mesterséges fény még a természetes sugárzásnál is ártalmasabb. Erősen dehidratálja a bőrt, és a későbbi ráncosodásért is nagyban felelős. Ez leginkább az arcbőr egészére jellemző, de jelentős károsodást okozhat a dekoltázson is.

Érdemes a szoláriumozást teljesen mellőzni, vagy legalábbis minimálisra csökkenteni. Ez kéthavonta egy alkalmat jelent, vagy ennél is ritkább mesterséges napozást. A természetes napfény ellen pedig, válasszanak a bőrtípusnak megfelelő faktorszámú készítményt.

Ha nem vízálló készítményt választottak, fürdés után ismételjék meg a krémezést. Azzal sem árt tisztában lenni, hogy szinte minden krémnek legalább 10-15 percre van szüksége ahhoz, hogy kifejtse védőhatását a bőrön. Azt pedig, szintén kevesen tudják, hogy a készítmények naponta csak egyszer hatnak.

Vagyis, ha a faktorszám szerint napi 60 percet tölthetnének leégésmentesen a napon, és délelőtt már napoztak 30 percet, akkor délután is már csak 30 percig napfürdőzhetnek. Még akkor is, ha újra ápolták bőrünket a készítménnyel. A napfény szerelmesei széles spektrumú készítményeket válasszanak, amelyek az UVA és az UVB sugarak ellen is védelmet nyújtanak.

40 felett is egészséges bőr

Negyven éves kor körül, vagy azon túl a bőrnek már rengeteg emléke van előző nyarakról, leégésekről, túlzásba vitt napozásokról. Bőrünknek kitűnő emlékezőtehetsége van, tehát az életkor előre haladtával a bőrt érő fényenergia, UV- sugárzás, illetve az általa kiváltott biológiai hatás összegződik.

Ez is oka annak, hogy az idősebb emberek körében bizony gyakoribb a bőrrák, gyakorta előfordulnak bőrbetegségek, jelentkezik napallergia. Ők a bőrtípustól függetlenül is jóval kevesebb időt tölthetnek napon, mint a húszas-harmincas éveikben járók. Nem csak a bőrbetegségek miatt, hanem az esztétikum érdekében is.

A bőr ebben a korban gyorsabban válik dehidratálttá, a túlzásba vitt napozás a nyakon és a dekoltázson felgyorsítja a ráncképződést. Ajánlott a magas fényvédő faktorral ellátott készítmények alkalmazása, de 30-as faktor fölé nem érdemes menni.

Az ennél magasabb faktorszámú napozó készítmények könnyen allergiás reakciókat válthatnak ki. Ha a vízparton eltöltött idő nagy részében árnyéban maradunk, a bőr akkor is kellemes, egészségesen barna árnyalatot kap. Ennek érdekében tanácsos akár természetes, akár mesterséges formában béta-karotint fogyasztani. Természetes formájában a tökben, sárgadinnyében, sárgabarackban és a sárgarépában található.

Ha túl sok időt tölt a napon, a bőre foltossá válhat, bőrpigmentációk jelentkezhetnek. Ezen kívül azonban 40 éves kor felett a nap a látásra is káros hatással lehet. Különösen, ha az illető előtte is sokat tartózkodott napon, megfelelő szemüveg nélkül. Az UV-sugárzásnak ugyan csak kis része éri el az éleslátás helyét, hosszú távon mégis okozhat látáskárosodást. Ezt csak hatékony UV-szűrővel ellátott napszemüveggel lehet kivédeni.

  • Barnulást elősegítő ételek: A béta karotinon kívül az E – és C-vitamin, valamint a szelén segítheti elő az egészséges és természetes barnulást. E-vitamint főleg a magvak tartalmaznak, mint a mandula, a mogyoró és a napraforgómag, valamint a pulykahús. C-vitamin a citrusfélékben található, valamint az eperben, málnában, paprikában és a burgonyában. Szelént a hús és halfélék, a kenyér, a tej és az uborka tartalmaz.
  • Fényvédő faktor: A flakonokon feltüntetett fényvédő faktor azt mutatja meg, hogy az adott készítmény mennyire gyengíti a napfény erősségét, és mennyi ideig maradhatunk a napon leégés nélkül. Például, ha egy krém négyes faktorszámú, akkor négyszer annyi időt lehet a napon tartózkodni, mint a krém használata nélkül. Így akadályozhatjuk meg a leégést, de ehhez persze ismerni kell saját igényeinket és bőrünk tűrésfokát.
  • A nap pozitív hatásai: A napsugarak a csontok, izmok illetve az immunrendszer működése szempontjából igen fontosak. A napfény ezen kívül hozzájárul a jó közérzethez, serkenti a hangulatunkért felelős tobozmirigy működését.

Forrás: Diéta és fitnesz, Kép: Canva

Több ezer hallgatónk döntött már, úgy hogy elfogadja a segítséget, a tudást. Csatlakozz az Integratív Medicina Egészségklubhoz!

További bejegyzések

Biohacking

Változz a változó korral!

Klimax – a félreértett folyamat A változó kor előbb-utóbb minden nőnél elérkezik, de csak kevesen beszélünk róla. Tünetei szerteágazóak, testileg és lelkileg is megviselik a

Tovább »
Gyógynövények, hatóanyagok

Torma: ismerd meg a gyógyhatásait!

A tormagyökérnek annyira keserű az íze, hogy könnyeket csal az ember szemébe. Ez az oka annak, hogy a hagyományos zsidó húsvéti vacsora ételei között szerepel,

Tovább »

További előadások

Sikeres feliratkozás!

Köszönjük!