A szépsége és csodái mellett nagyon fárasztó is tud lenni az egész napos szolgálat
Kismamák életében bizonyára a legszebb, de legviszontagságosabb időszak az első három év a gyermek születését követően.
Ha tudatában vagyunk annak, mi zajlik ilyenkor a gyermekben, milyen óriási fejlődésen megy keresztül, akkor tudjuk teljes mértékben támogatni fejlődését, hiszen gyermekünk abból “táplálkozik”, amit tőlünk kap.
Ebben az időszakban a kisgyereknek még nincs védelmi rendszere. Ami az anyukában zajlik, az szűrés nélkül átmegy a gyermekbe is. Amit eszik, érez, gondol, cselekszik, minden közvetlenül hat rá.
Gyermekünk fejlesztését nem lehet elég korán kezdeni
Fejlődése már az anyaméhben megkezdődik. Már ott képes a hangok, fények, mozgás érzékelésére, melyek már a születése előtt segítik az idegrendszerének érését.
Az idegsejtek közötti kapcsolatok az első három évben fejlődnek legaktívabban, 3 éves korra az agysejtek idegpályái 70-80%-ban kialakulnak.
Az agy a születés utáni hatodik hónapban eléri a felnőttkori teljesítőképességének 50%-át, három éves korra pedig a 80%-át.
Ebből egyértelműen látszik, hogy az első három évben történik a legintenzívebb fejlődés, amit érdemes kihasználni.
A gondolkodás, beszéd, mozgás egymástól elválaszthatatlanul, párhuzamosan fejlődnek.
Fontos az is, hogy az összes érzékszervére hassunk ebben az időszakban. Látására, hallására, tapintására, szaglására, ízlelésére, egyensúlyszervére, hiszen a világgal való megismerkedés, tapasztalatgyűjtés érzékeléses-mozgásos úton valósul meg.
Mire óvodába kerül, hihetetlen nagy változáson megy keresztül testileg, szellemileg, lelkileg egyaránt, amit mi – szülők – okosan támogathatunk a korának megfelelő ingerek nyújtásával.
Mivel segíthetjük a fejlődését?
Mozgásfejlesztés:
A mozgás az alapja a gyermek fejlődésének, mozgások által járatódnak be az idegpályák, így mindenképpen fontos, hogy a felsorolt példákat alkalmazzuk, vagy egyebeket találjunk ki, hogy megfelelő mennyiségű ilyen ingert kapjon a gyermekünk.
Egy éves kor alatt:
· Ringatás
· Hintáztatás plédben
· Fel-le emelgetés (repülőzés)
· Gurulások
· Kúszás
· mászás
Nagyobbaknak (1-3 évesen):
· Hintázás
· Fel-le mászások
· Motorozás
· Ugrálás
· Labdával dobás, rúgás
Taktilis érzékelés fejlesztése (tapintás, bőrérzékelés)
· Saját testhatárainak megtanulása az anya simogató, cirógató keze által (talpcsiklandozók, mutogatók, népi mondókák)
· Különböző anyagú tárgyakkal való játék (fakocka, rongy, plüssállat, papír könyv, műanyag állatka, …)
· Különböző formájú játékok (kerek, szögletes, …)
Látás fejlesztéséhez:
· Anya arcának szemmel követése (kukucs játék, tárgyak követése)
· Színes játékok (Esztétikus színekkel)
Hallás fejlesztése:
· Anya beszéde, éneke, elengedhetetlen a hallásfejlesztéshez, a beszédértés kialakulásához, aktív beszéd megindulásához
· Hangot adó játékok (csörgők, fa ritmushangszerek)
Finommotoros képességek:
· Rakosgatás (kicsi dolgok)
· Válogatás (pl. Nagyobb gyöngyök, dió)
· praktikus eszközhasználat, fogás kialakulása
· tépkedés, …
3 éves korig jó, ha mindkét kezével egyformán ügyes a gyerek, hiszen ez azt jelenti, hogy mindkét agyféltekéjét egyformán jól használja. Kifejezetten jót tesz ez a gyermeknek, hiszen így egy jól megalapozott idegrendszerből alakul ki majd ki a domináns oldal.
A fent említett játékok ötletadó jellegűek, szinte mind anyagi ráfordítás nélkül megvalósíthatók, csak időt és egymásra figyelést igényelnek tőlünk, viszont hosszú távon meghálálják a ráfordított energiát.
Több ezer hallgatónk döntött már, úgy hogy elfogadja a segítséget, a tudást. Több, mint 2000 értékelés érkezett a kurzusokra. Csatlakozz az Integratív Medicina Egészségklubhoz!