fbpx

Az éjszakai nassolás egészségügyi következményei

Az első kísérletek eredményei bizonyítják, hogy az éjszakai nassolás többel jár mint csak a hízás. Növelheti a szívbetegségek és a diabétesz kialakulásának esélyét. A kutatás, amit a Pennsylvaniai Egyetem Orvostudományi Karán végeztek, kimutatta, hogy az étkezés késleltetése és az éjszakai “nassolás” káros hatásokkal van a zsír-anyagcserére és a hormonális jelzőkre, amik összefüggésbe hozhatók a szív- és érrendszeri problémákkal. Az eredményeket a SLEEP 2017-ben mutatták be, melynek célja hogy felhívja a lakosság figyelmét a helyes étkezésre.

Hízás, a diabétesz és szívbetegségek

“Tudjuk már az alváshiánnyal kapcsolatos kutatásainkból, hogy mikor alváshiányban szenved, az károsan hat a súlyra és az anyagcserére részben a késő éjszakai nassolás miatt, de a mostani kutatások tisztább képet adnak a reggeli étkezés előnyeiről,” mondta a kutatás szerzője Namni Goel Ph.D, a ScienceDaily.com-nak.

A kutatás érdekében, a kutatók kilenc egészséges súlyú felnőttet vizsgáltak meg két programterv alapján. A tesztalanyok rendszeresen étkeztek napközben nyolc héten keresztül (pontosabban három étkezés és két snack reggel nyolc és este hét óra között) majd utána tartottak egy kéthetes “tisztító” időszakot, annak biztosítása végett, hogy az “áthordás” nem szennyezi a vizsgálatot. Ezt követően a résztvevők egy csúsztatott étkezési tervet követtek nyolc hétig – három étkezés és két snack dél és este tizenegy óra között. Az alvás szigorúan este tizenegy és reggel kilenc között történt.

A kutatók megmérték a résztvevők anyagcsere gyorsaságát és a vérszinteket az elején, közben, majd a második étrend terv befejeztével. Az eredmények azt mutatták, hogy mikor a résztvevők később étkeztek, több súlyt szedtek fel – nagyrészt az anyagcsere lassulása miatt. Az eredmények további elemzése során kiderült, hogy a késleltetett étkezés növeli a cukor és inzulin szinteket, ahogy azt a DailyMail.co.uk is megírta.

A reggeli étkezés elvileg stimulálja a hormonális változásokat, amelyek a jóllakottság érzéséhez vezetnek. A ghrelin hormon (ami az éhséget stimulálja) csúcsértékét a reggeli órákban érte el, míg a leptin (ami a jóllakottság érzéséért felelős) csak jóval később ütötte meg ugyanezen a szintet. A kutatók szerint ez a napközben étkező embereket arra késztette, hogy korábban egyenek, ami valószínűleg segített tovább jóllakottnak érezni magukat.

Dr. Goel és csapata tisztában van kutatásuk visszafogott volumenével, de állítják, hogy az eredményeik az első lépések az éjszakai nassolás sikeres megelőzésében.

Éjféli busz a hullaházba

A fentiekkel párhuzamosan bizonyítást nyert, hogy éjszakai bagolynak lenni talán mégsem olyan jó dolog, figyelembe véve emberi mivoltunkat. A késő éjszakai nassolás negatívan befolyásolja az egészségét. Ez különösen igaz a cukorbetegekre és a pre-diabetikus emberekre. A DiabetesSelfManagement.com szerint megelőzhető vagy kezelhető ez az anyagcserezavar a helyes étrenddel. Mint látható, az egészség nem csak a mit eszünk kérdése, hanem a mikoré is.

Az esti süti néhány lehetséges következménye:
● Növeli a mellrák kialakulásának esélyét — Egy kutatás az sugallta, hogy minden esti, evés nélkül töltött három óra húsz százalékkal csökkentette a mellrák és a kettes típusú diabétesz kialakulásának esélyét a nőknél
● Savas refluxot okoz — Ez az ára a késő éjszakai nassolásnak: gyomorégés. Az emberek általában evés után azonnal ágyba bújnak, ami kényszeríti a gyomorsavat, hogy “visszafolyjon” a nyelőcsőbe. A krónikus gyomorégés végül vezethet gastrooesophaguealis refluxbetegséghez (GERD).
● Felejtékeny lesz tőle — Azok az egerek, amelyeket éjszaka etettek, amikor aludniuk kellet volna, károsodott kognitív funkció jeleit mutatták. A kutatók szerint ez hasonló választ vált ki emberekben is.

Az élet néha arra kötelez, hogy sokáig fent maradjunk, de nem az egészségnek kéne megfizetnie az árát. A lényeg mindenek előtt úgyis egy marad: helyes étrenddel és rendszeres testmozgással megóvhatjuk egészségünket!

Források:

kép: https://www.upmcmyhealthmatters.com/

DailyMail.co.uk
ScienceDaily.com
DiabetesSelfManagement.com

További bejegyzések

Gyógynövények, hatóanyagok

A himalája só használatának 4 előnye

Sóterápia évtizedek óta létezik A Himalája só alternatívái. Az emberek sóbarlangokba és sóbányákba gyűlnek össze, hogy belélegezzék a tisztított levegőt és kúrálják sok betegségüket. Azonban

Tovább »

Healthpass bevezető webináriumok

  HealthPass Corporate HEALTH & MIKROBIOM KONFERENCIA Új időpont: 2020.09.28-29. Az eddigi év minden tekintetben rendkívülinek számít, hiszen olyan kihívásokkal kellet magán- és vállalati szempontokból

Tovább »

További előadások

Illés Adorján – Az Út…

Az út… ELENGEDÉS – ELKÖTELEZŐDÉS Illés Adorján 4 év alatt 39 országon át 46000 km-t tekerve megkerülte a Földet kerékpárral.Expedíciója során felettébb sok mindent látott

Tovább »

Sikeres feliratkozás!

Köszönjük!