Autizmus: az elmúlt 4 évben 16 autista gyermekkel kerestek meg szüleik, mely egy ilyen kis lakosú városban és vonzáskörzetében szerintem nagy szám ennyi idő alatt.
Az autizmus országos előfordulása csak tippelhető a diagnosztikai lehetőségek elérése miatt.
A diagnosztizált személyek száma nem a valódi előfordulást mutatja, hiszen sok gyermek, felnőtt él autizmussal diagnózis nélkül.
Feltételezhető, hogy Magyarországon megközelítőleg 100 000 ember él autizmus spektrum zavarral, melyből kb. 16 000 kisgyermek, vagy tanuló.
A tünetek 4-5 éves korban válnak nagyon szembetűnővé, pedig már egész kis korban is jelentkeznek, de tapasztalatlanabb szülőnek talán nem tűnnek fel.
Az autizmus jelei
Az alábbi szempontsor remélem segít kisgyermekünk megfigyelésben, hogy minél előbb fejlesztést tudjunk keresni számára.
6-9 hónapos korban figyeljünk oda, ha:
- Kevés a szociális mosoly.
- Ritkán nézi mások arcát, ritkán néz a szemünkbe.
- Arckifejezéseinek repertoárja, érzelmi kifejezése szegényes.
- Késik a gagyogása, ritkán ad hangokat.
- Furcsa mozdulatai vannak.
9–12 hónapos korban vegyük észre, ha:
- Nem reagál a nevére, vagy csak következetlenül.
- Környezet hangjaira jobban figyel, mint az emberi hangra.
- Egyes ingerekre szokatlanul intenzíven reagál.
- Beszéd késik, nem, vagy csak ritkán gagyog.
12-15 hónapos korban:
- Tekintetével kevéssé követ egy dolgot, mások tekintetét sem keresi.
- Nem közelít a közvetlen környezetéhez, nem mutatja meg másoknak ami felkeltette érdeklődését.
- Nem érti a “nem!” jelentését.
- Tárgyakkal repetitív és perszeveratív módon (ismételgetve, céltalanul) játszik, nem a rendeltetésüknek megfelelően.
- Nem integet elköszönéskor.
15–18 hónapos korban:
- Játéka egysíkú, nem jellemző az utánzó, szerepjáték.
- Nem köti le másik ember tekintete, arckifejezése, gesztusai.
- Elhagy korábban már elsajátított szavakat, gesztusokat.
- Nem osztja meg örömét, érzelmeit.
- Az egész test, vagy egyes testrészek repetitív (ismétlődő) mozgásai.
- Tárgyakkal végzett repetitív mozdulatok.
4-5 éves korban:
Itt már szembetűnnek a kölcsönös szociális interakciók sérülésére utaló tünetek.
Nem érdeklődik a környezetében lévő emberek iránt, elutasítja a közeledést, nem szereti a testi kontaktust, nem osztja meg érzelmeit, vagy éppen ellenkezőleg, nem érzi meddig közeledhet másokhoz.
Idegenekkel túl közvetlen, zavarba ejtően viselkedik (ölelget, szagolgat, megjegyzést tesz másokra).
Kortárs kapcsolatokban ritkán kezdeményez közös tevékenységet, ha kezdeményez, akkor azok nem illeszkednek a másik gyerek igényeihez, zavaróak.
Szemkontaktus nem helyesen használja, még ha úgy tűnik, hogy fel is veszi, azt nem tartja.
Kölcsönös kommunikáció területén fellépő eltérések:
Beszédfejlődése késhet, megakadhat, vagy echolálás figyelhető meg (visszaismétel).
A beszédesebb gyerekeknél feltűnő, hogy főleg a saját kedvenc témájáról beszél, arról viszont bármeddig képes beszélni. Felnőttes, mesterkélt szófordulatai lehetnek. A többértelmű szavak megértése gondot okoz, mert szó szerint érti a dolgokat.
Eltérés lehet beszédritmusban, hangszínben, hangerőben.
Az arckifejezéseket, gesztusokat, metakommunikációt, nem tudja jól értelmezni.
A rugalmas viselkedésszervezés zavarára utalhatnak a következők:
Nagyon erősen ragaszkodik bizonyos szokásokhoz, rutin feladatokhoz, melyeknek mindig ugyanúgy kell történnie. (pl. rendrakás, csak bizonyos sorrendben lehetnek csak a kisautók, egy bizonyos útvonalon mindig csak pont ugyanúgy lehet végighaladni, nem lehet azon változtatni)
Bizonyos rituálék végzése, ismétlődő mozdulatok.
Autizmus a játékában:
Az életkornak megfelelő változatos fantáziajátékok hiányoznak, helyettük beszűkült, repetitív tevékenységek dominálnak ( pl. tárgyak pörgetése, ide-oda tologatása, sorba rendezése; közelről való figyelése, kocogtatása)
A saját témája köti le nagyon intenzíven, ezzel elveszi a teret más témákkal való ismerkedéstől.
Jellegzetes még ezeken kívül:
A szenzoros ingerfeldolgozás zavarai (a különböző érzékszervek alul- vagy túlműködése is. Ezek érzékszervenként megfigyelhetőek nála.
Szem: Például zavarják az erős fények.
Fül: olyan hangokat hall, melyeket mi nem.
Orr: Érzékeny a szagokra, vagy szeret szaglászni.
Száj: bizonyos állagú ételeket elutasít.
Tapintás: zavarják bizonyos anyagok a bőrét.
Az egyenetlen képességstruktúra.
Vannak területek, melyekben kiemelkedő, másokban nagyon gyenge.
Az autisták SNI (sajátos nevelési igényű) gyermekeknek számítanak, a köznevelési törvény szerint különleges bánásmódban részesülnek, amennyiben rendelkeznek a megyei/fővárosi tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottság által kiállított szakértői véleménnyel, melyben a fejlesztést is meghatározzák.
Sokféle terápiával próbálnak az autistáknak segíteni
A szenzomotoros szemléletű mozgásfejlesztések (TSMT, HRG, Ayres),
Son-rise, ABA, Bánffy-módszer
PECS kártya (képkártyacsere módszer a kommunikáció segítésére)
oltáskivezetés,
diétával,
és egyéb alternatív módszerek.
Lehet hallani sikertörténeteket, ahol a gyerekek “kijöttek az autizmusból”, vagy nagyon szépen fejlődésnek indultak, de ezekben az esetekben általában komplex fejlesztés történt, és itt is igaz, hogy minél korábban ismerték fel a jegyeket, annál sikeresebbek voltak a fejlesztések is.
Farkas Eszter
TSMT-terapeuta
Több ezer hallgatónk döntött már, úgy hogy elfogadja a segítséget, a tudást. Több, mint 2000 értékelés érkezett a kurzusokra. Csatlakozz az Integratív Medicina Egészségklubhoz!